Το «προβληματικό» σχέδιο «Αθηνά» ήταν μόνο η αρχή…


του Παναγιώτη Πλιάτσιου, Πρωινός Λόγος, 21/03/2013
pliatsiosΌπως ακριβώς είχαμε γράψει προ πολλών εβδομάδων, το τελικό σχέδιο «Αθηνά» οριστικοποιήθηκε με βάση πολιτικά, «ρουσφετολογικά», τοπικά και τοπικιστικά, αλλά και κομματικά, ακόμη, κριτήρια. Σχεδόν πουθενά, από τη φάση της διαβούλευσης και μετά, δεν υπήρξαν αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια, κάτι που μπορεί να διαπιστώσει κανείς και στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας. Τόσο του Πανεπιστημίου, όσο και του ΤΕΙ της περιοχής μας.
Μόνο μετά από πιέσεις και παρεμβάσεις  (κυρίως) βουλευτών, δημάρχου, περιφερειάρχη και αντιπεριφερειάρχη, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος την τελευταία στιγμή, κυριολεκτικά, «κράτησε» στο ΤΕΙ Κοζάνης κάποια Τμήματα, αντί τα στείλει το ένα στα Γρεβενά και τα άλλα να τα καταργήσει. Όσο και αν αυτή η εξέλιξη είναι θετική για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή, δείχνει πως και στα καθ΄ ημάς μόνο ορθολογικά κριτήρια δεν υπήρξαν!
Τι, αλήθεια, άλλαξε πραγματικά στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας με το σχέδιο «Αθηνά», σε ακαδημαϊκό επίπεδο; Από τα 18 τμήματα έχουμε πλέον 11, με τις πέντε μεγάλες πόλεις να κρατούν τα δικά τους τμήματα και να μην έχουμε πραγματικά κανέναν ρεαλιστικό εξορθολογισμό! Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας, η οποία «τεμαχίζεται» ουσιαστικά ανάμεσα σε Κοζάνη και Γρεβενά, αλλά και του ΤΕΙ Μαιευτικής, που παρέμεινε στην Πτολεμαϊδα, ενώ δεν έχει ούτε έναν μόνιμο διδάσκοντα! Και είναι μόνο δυο παραδείγματα του τελικού σχεδίου «Αθηνά», από ολόκληρη την Ελλάδα!
Εμφανώς προβληματικό, λοιπόν, το αρχικά φιλόδοξο σχέδιο «Αθηνά» κατέληξε όντως σε ένα πρώτο «πασάλειμμα», περισσότερο για τα…μάτια της τρόικας και λιγότερο για το καλό της εν Ελλάδι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και γράφουμε «πρώτο» γιατί όλα δείχνουν πως οι μεγάλες αλλαγές που πραγματικά θα «πονέσουν» περισσότερες τοπικές κοινωνίες, αλλά ίσως, είναι και περισσότερο ουσιαστικές, θα συντελεστούν σε μερικά χρόνια. Και πως το σημερινό σχέδιο ήταν μόνο μια αρχή…