Πολλά
είναι τα δημοσιεύματα και τα σχόλια σχετικά με την πεζογέφυρα της
Ζάβορδας στη νέα λίμνη Ιλαρίωνα. Είναι γνωστό ότι η ΔΕΗ δεσμεύτηκε, σαν
ανταποδοτικό έργο, να κατασκευάσει μια πεζογέφυρα που θα συνδέει το
δρόμο Ελάτη – Παλιουριά με το μοναστήρι της Ζάβορδας. Ανέθεσε σε
μελετητικό γραφείο τη μελέτη η οποία ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε με όλες
τις σχετικές εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις των αρμόδιων δημόσιων
υπηρεσιών έτσι ώστε το έργο να είναι σε θέση να δημοπρατηθεί. Το έργο
όμως κόλλησε γιατί;
Επειδή παρακολουθώ το θέμα από την αρχή
θέλω να καταθέσω κάποια δεδομένα που απορώ πως δεν τα παίρνουν υπόψη
τους όσοι ασχολούνται προφορικά ή γραπτά με το έργο. Συγκεκριμένα :
- Ο Αλιάκμονας και τώρα λίμνη Ιλαρίωνα, αποτελεί το διοικητικό όριο του νομού Κοζάνης και του νομού Γρεβενών. Επομένως το ένα βάθρο της πεζογέφυρας θεμελιώνεται στο νομό Κοζάνης και το άλλο στο νομό Γρεβενών. Με το νέο διοικητικό χάρτη έχουμε δήμο Σερβίων – Βελβεντού και Δήμο Δεσκάτης. Επομένως το έργο δεν είναι της τοπικής κοινότητας Ελάτης ή γενικά του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού αλλά διανομαρχιακό και διαδημοτικό. Άρα το έργο δεν μπορεί να γίνει από έναν μόνο αλλά απαιτεί συνεργασία.
- Το έργο προτάθηκε όχι για να συνδέσει δυο αξιόλογες περιοχές αλλά ουσιαστικά για να αναδείξει και να συνδέσει το μοναστήρι της Ζάβορδας με το δρόμο Ελάτη – Παλιουριά. Εδώ αρχίζει και μπλέκει το θέμα.
- Στο μοναστήρι είναι εγκατεστημένοι μοναχοί οι οποίοι μονάζουν και λειτουργούν σύμφωνα με τους εκκλησιαστικούς κανόνες. Στον ευρύτερο ιδιόκτητο χώρο της μονής οι καλόγεροι έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο και χωρίς τη συγκατάθεση τους δεν μπορεί να γίνει τίποτα.
- Το συμβούλιο των μοναχών που διοικεί το μοναστήρι συνεδρίασε και αποφάσισε ότι δεν επιτρέπει να συνδεθεί η πεζογέφυρα με το μοναστήρι γιατί θα διαταραχθεί η πνευματική ηρεμία του χώρου. Η απόφαση των μοναχών έγινε δεκτή και εγκρίθηκε από τον μητροπολίτη Γρεβενών (έχω στη διάθεσή μου τα σχετικά έγγραφα). Ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με δεδομένο ότι υπάρχει το αυτοδιοίκητο της εκκλησίας δεν υπάρχει νόμιμη διαδικασία ανατροπής η αγνόησης αυτής της απόφασης από εξωεκκλησιαστικούς κύκλους.
- Με αυτά τα δεδομένα αν κατασκευασθεί η γέφυρα θα οδηγεί σε αδιέξοδο, στο βράχο. Αξίζει τον κόπο ;
Επειδή το αίτημα κατασκευής της γέφυρας
υποστηρίχθηκε και φορούσε κυρίως την τοπική κοινότητα Ελάτης προτείνω το
ποσό που ήταν διατεθειμένη να διαθέσει η ΔΕΗ για την γέφυρα να τα
διαθέσει για να γίνει ο περιφερειακός δρόμος της Ελάτης. Η ΔΕΗ μάλλον
είναι δύσκολο να ξανακάνει μελέτη. Μπορούμε, σαν Δήμος, να ζητήσουμε από
την Περιφέρεια να χρηματοδοτήσει τη μελέτη του περιφερειακού δρόμου και
η ΔΕΗ να κατασκευάσει το έργο.
30/08/2016
ΛΑΖΑΡΙΩΤΗΣ ΝΙΚΟΣ
Δημοτικός σύμβουλος
Δήμου Σερβίων Βελβεντού