Σε πλήρη λειτουργία αναμένεται να τεθούν το ερχόμενο Πάσχα οι Σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα παρακάμπτοντας τη σημερινή εξαιρετικά επικίνδυνη διαδρομή στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Η παράδοση του έργου με τα νέα τμήματα, 25 χιλιομέτρων, θα δώσει ανάσα στην περιοχή, μειώνοντας τη συνολική χρονοαπόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης σε 4 ώρες και 15 λεπτά (με μέση ταχύτητα τα 120 χλμ).
Σύμφωνα με κύκλους προσκείμενους στην εκπόνηση του έργου, αυτή την περίοδο γίνονται οι απαραίτητες δοκιμές στις μεγάλες Σήραγγες του έργου (Τ1: 2χλμ, Τ2: 6χλμ, Τ3: 3χλμ), προκειμένου να πιστοποιηθεί η ασφάλεια τους καθώς όπως προβλέπουν οι διαδικασίες, για κάθε Σήραγγα άνω των 500 μέτρων πρέπει να περνά συγκεκριμένους ελέγχους πριν παραδοθεί με ασφάλεια στους χρήστες.
Στρατηγικό έργο
Η παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα αποτελεί στρατηγικό έργο για τη χώρα, καθώς η λειτουργία του θα σημάνει τη μείωση της χρονοαπόστασης σε μόλις 15 λεπτά (από 30-45 λεπτά που είναι σήμερα), ανεξάρτητα από τις καιρικές ή τις κυκλοφοριακές συνθήκες, με ασφάλεια και άνεση.
Ταυτόχρονα, η συνολική μετακίνηση από την πρωτεύουσα στην συμπρωτεύουσα μειώνεται σε 4 ώρες περίπου, με μέση ταχύτητα 120 χλμ., εξασφαλίζοντας ευκολότερη μετακίνηση στην Εγνατία Οδό ή προς τις βόρειες χώρες των Σκοπίων και της Βουλγαρίας. Για παράδειγμα η μετάβαση από την Αθήνα στους Εύζωνους θα απαιτεί περίπου 5 ώρες οδήγησης ενώ μέχρι τον Προμαχώνα 5 ώρες και 30 λεπτά. Το επόμενο βήμα για να ολοκληρωθεί πλήρως ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου μήκους 230 χλμ. είναι να ολοκληρωθούν και τα τελευταία έργα-παρεμβάσεις σε όλο το μήκος της διαδρομής από τις Ράχες Φθιώτιδας μέχρι το Κλειδί Ημαθίας.
Προδιαγραφές...
Τα νέα τμήματα που θα παρακάμπτουν τα Τέμπη και τις επικίνδυνες στροφές του Παντελεήμονα, μήκους 25 χλμ, θα διαθέτουν τρεις δίδυμες Σήραγγες η πρώτη στον Ευαγγελισμό μήκους 2 χλμ, η δεύτερη που παρακάμπτει τα Τέμπη μήκους 6 χλμ και η τρίτη που παρακάμπτει τις στροφές του Παντελεήμονα μήκους 2,7 χλμ.. Οι δίδυμες σήραγγες αφορούν σήραγγες δύο κλάδων, δηλαδή η κάθε σήραγγα θα διαθέτει ξεχωριστό κλάδο ανά κατεύθυνση. Σε κάθε σήραγγα, ο κάθε κλάδος ενώνεται με τον διπλανό του με συνδετήριες σήραγγες οι οποίες λειτουργούν ως έξοδοι έκτακτης ανάγκης. Οι συνδετήριες αυτές σήραγγες βρίσκονται σε όλο το μήκος των σηράγγων κάθε 300 μέτρα, ενώ κάθε 900 μέτρα οι έξοδοι αυτοί έχουν τη δυνατότητα διέλευσης των οχημάτων έκτακτης ανάγκης.
Σε ποσοστό 93%
Συνολικά τα νέα τμήματα αποτελούνται από ανοιχτό αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 15 χλμ και σήραγγες συνολικού μήκους 11 χλμ. Σήμερα, οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 93%. Οι εργασίες πολιτικού μηχανικού στις σήραγγες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωσή τους.
Το υπολειπόμενο κομμάτι, είναι και το δυσκολότερο, είναι το κομμάτι της εγκατάστασης του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των σηράγγων, δηλαδή τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, όπως σήμανση, τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης, συστήματα πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης, βίντεο κλπ. Όλα τα συστήματα που χρησιμοποιούνται είναι τελευταίας τεχνολογίας.
Μια ιστορία που ξεκινά πριν από 15 χρόνια
Από την Αθήνα υπάρχει πλέον συνεχόμενος αυτοκινητόδρομος 375χλμ.
Από
το 2001, το τμήμα των Τεμπών είχε δρομολογηθεί να κατασκευαστεί με τη
μέθοδο της παραχώρησης λόγω του εξαιρετικά μεγάλου κόστους. Έτσι, τα
τμήματα του Μαλιακού προχώρησαν ως δημόσια έργα με την προϋπόθεση να
έχουν ολοκληρωθεί σταδιακά μέχρι το 2009 ενώ η Παράκαμψη Τεμπών -
Πλαταμώνα οδηγήθηκε στο διαγωνισμό της παραχώρησης.Το 2007, τα έργα στον Μαλιακό Κόλπο άρχισαν να παραδίδονται το ένα πίσω από το άλλο και έμειναν δύο τελευταία τμήματα: ένα στην Παράκαμψη Στυλίδας και ένα στην Παράκαμψη Λαμίας. Την ίδια περίπου εποχή υπεγράφη και η σύμβαση παραχώρησης με τη δημιουργία της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Τα έργα ξεκίνησαν πολύ γρήγορα λόγω του μεγάλου βαθμού δυσκολίας από την κατασκευή 3 μεγάλων σηράγγων 2,6 και 3 χιλιομέτρων με σκοπό να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2012.
Σε τέλμα
Το 2009 τα δύο τελευταία έργα του Μαλιακού οδηγούνται σε τέλμα, ενώ ένα χρόνο αργότερα, το 2010, η χώρα εισέρχεται επίσημα στην εποχή των μνημονίων και τα έργα παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων αρχίζουν να κλυδωνίζονται. Το 2011, με τα έργα του Μαλιακού να έχουν ήδη παγώσει δύο χρόνια, τον μήνα Μάιο γίνεται μία μεγάλη «γιορτή» για τη διάνοιξη της μεγάλης σήραγγας των Τεμπών, μήκους 6χλμ, της μεγαλύτερης οδικής σήραγγας της χώρας. Η ίδια γιορτή θα σημάνει την αυλαία των έργων και το πάγωμα του project. Σχεδόν δύο χρόνια μετά στις αρχές του 2013 τα έργα του Μαλιακού Κόλπου επανέρχονται στη ζωή με υποκατάσταση του αναδόχου (Άττικατ) από τις Πόρτο Καρράς και Τέρνα - Άκτωρ αντίστοιχα.
Στο τέλος της ίδιας χρονιάς και μετά από δυόμισι χρόνια υπογράφεται η νέα συμφωνία για την ολοκλήρωση των έργων του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου και φυσικά των μεγάλων έργων της Παράκαμψης Τεμπών και Πλαταμώνα. Το 2014 το έργο παίρνει επίσημα και πάλι μπρος ενώ το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μιλά για παράδοση τον Αύγουστο του 2015. Όλη τη χρονιά το έργο δείχνει να προοδεύει μέρα με τη μέρα.
Το 2015 γίνεται η ολοκλήρωση των έργων του Μαλιακού Κόλπου και το μόνο εμπόδιο στην ολοκλήρωση του Αθήνα - Θεσσαλονίκη είναι το έργο στα Τέμπη. Από την Αθήνα υπάρχει πλέον συνεχόμενος αυτοκινητόδρομος 375χλμ.
- Η παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα αποτελεί στρατηγικό έργο, καθώς η λειτουργία του θα σημάνει τη μείωση της χρονοαπόστασης σε μόλις 15 λεπτά (από 30-45 λεπτά που είναι σήμερα), με ασφάλεια και άνεση.
- imerisia.gr