Στο διαγωνισμό tedxathens challenge συμμετέχει το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Πτολεμαΐδας μέσα από το project «Μεταγραφή και προσαρμογή του «Μικρού Πρίγκηπα» με τη μέθοδο κείμενο για όλους». Η ιδέα βρίσκεται μέσα στις 10 επικρατέστερες του διαγωνισμού, ενώ οι τρεις επικρατέστερες προτάσεις θα παρουσιαστούν στις 3 Δεκεμβρίου 2011 κατά τη διάρκεια του TEDxAthens Conference που θα γίνει στο Κέντρο Πολιτισμού “Ελληνικός Κόσμος” στην Αθήνα. Εκεί το κοινό του TEDxAthens Conference θα κληθεί να ψηφίσει μια από τις τρεις προτάσεις.
Η πρόταση με τις περισσότερες ψήφους θα ανακηρυχτεί νικήτρια και θα λάβει το βραβείο του TEDxAthens Challenge.
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μέθοδο «μεταγραφής» ενός κειμένου που επιτρέπει την κατανόησή του μέσα από εικόνες, απλές διατυπώσεις, διαδραστική ανάγνωση και θεατρικό παιχνίδι. Το «κείμενο για όλους», όπως ονομάζεται η εν λόγω μέθοδος που αναπτύχθηκε στη Σουηδία και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στη Μεγάλη Βρετανία, φιλοδοξεί να εισαγάγει στην ελληνική εκπαίδευση μία ομάδα εκπαιδευτικών από την Πτολεμαΐδα, με επικεφαλής τους Δέσποινα Καραγιαννάκου και Θεόδωρο Καραγιάννη.
Μεταγράφοντας το κλασσικό έργο «Μικρός Πρίγκιπας», οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δημιούργησαν το πρώτο ελληνικό λογοτεχνικό «κείμενο για όλους» και κέρδισαν τον περασμένο Ιούνιο το βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας στην Εκπαίδευση που χορηγεί το υπουργείο Παιδείας. Αποφάσισαν, τότε, να δημιουργήσουν περισσότερα «κείμενα για όλους» για να δώσουν την ευκαιρία σε ακόμα περισσότερες ομάδες που για δεκαετίες ήταν αποκλεισμένες από την ανάγνωση του γραπτού λόγου, να κρατήσουν στα χέρια τους ένα βιβλίο και να το διαβάσουν σαν όλους τους συμπολίτες τους. Το καινοτόμο εγχείρημα των δύο εκπαιδευτικών βρίσκεται σήμερα ανάμεσα στις δέκα επικρατέστερες προτάσεις στον διαγωνισμό καινοτομίας «TEDX Challenge», οι οποίες ανταγωνίζονται για το χρηματικό βραβείο που θα προσφέρει το Ίδρυμα Λαμπράκη.
Ο καινοτόμος «Μικρός Πρίγκιπας»
Υπό αυτές τις συνθήκες δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο εκπαιδευτικοί από την Πτολεμαΐδα, αφότου μετέγραψαν μόνοι τους τον «Μικρό Πρίγκιπα» άρχισαν να δέχονται πλήθος τηλεφωνημάτων από δεκάδες ειδικά σχολεία από όλη τη χώρα που επιθυμούν να προμηθευτούν το βιβλίο. «Οι εκπαιδευτικοί έχουν πολύ μεράκι και όρεξη να διδάξουν τα παιδιά, ωστόσο χωρίς υλικά μέσα οι προσπάθειες κινδυνεύουν να βρεθούν στο κενό. Λίγοι αντιλαμβάνονται πόσο δύσκολο έργο είναι να μεταγραφεί ένα βιβλίο σε "κείμενο για όλους". Για να μεταγράψουμε τον "Μικρό Πρίγκιπα" δουλεύαμε επί δυόμισι χρόνια με ομάδες παιδιών με αυτισμό, σύνδρομο Down, νοητική υστέρηση και τετραπληγία, δοκιμάζοντας ξανά και ξανά κάθε λέξη, κάθε εικόνα μέχρι να βρούμε την κατάλληλη που γίνεται κατανοητή, που γεννά νόημα κατά την ανάγνωση από αυτές τις ομάδες ανθρώπων», τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Καραγιαννάκου.
Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί αντιλήφθηκαν ότι η εν λόγω μέθοδος απέδωσε πολύ θετικά αποτελέσματα στο τέλος της σχολικής χρονιάς. «Οι διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών βελτιώθηκαν, η ικανότητά τους να καταλάβουν και να διηγηθούν την ιστορία αυξήθηκε σημαντικά. Κατόρθωσαν να απομνημονεύσουν λέξεις μέσω του συσχετισμού με εικόνες, ενώ μέσα από το θεατρικό παιχνίδι της ιστορίας κατάφεραν να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους. Ακόμα και αυτιστικά παιδιά δέχτηκαν το άγγιγμα και προχώρησαν σε μία πρώιμη κοινωνικοποίηση», αναφέρει η εκπαιδευτικός.
Με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό καινοτομίας «TEDX Challenge», οι δημιουργοί του πρωτότυπου «Μικρού Πρίγκιπα» επιθυμούν να μεταγράψουν και άλλα βιβλία λογοτεχνικής, θεατρικής ή ακόμα και χρηστικής αξίας. «Ο επόμενος στόχος μας είναι ένα κείμενο πρώτων βοηθειών το οποίο θα βοηθούσε πολύ στην εκπαίδευση των ατόμων με νοητική υστέρηση ώστε να κατορθώσουν να αυτοεξυπηρετούνται και να ζουν σε ημιαυτόνομο καθεστώς. Επίσης, ένας οδηγός χρήσης συσκευών καθώς και ένα εγχειρίδιο κυκλοφοριακής αγωγής σε "κείμενο για όλους" είναι απόλυτα αναγκαίο στην ειδική εκπαίδευση», υπογραμμίζει η κυρία Καραγιαννάκου.
H ψηφοφορία θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή και μπορείτε να ψηφίσετε στο http://challenge.tedxathens.com/
Πηγή: tovima.gr