Ριζικές αλλαγές στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης επιφυλάσσει ο πανεπιστημιακός «Καλλικράτης» που ετοιμάζεται πυρετωδώς αυτόν τον καιρό στο υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ», ο επανασχεδιασμός του χάρτη των ΑΕΙ της χώρας προβλέπει σαρωτικές συγχωνεύσεις μέσω της διοικητικής ενοποίησης πανεπιστημίων και ΤΕΙ ανά περιφέρεια.
Στόχος η δημιουργία μονοψήφιου αριθμού ιδρυμάτων-μαμούθ με μια κεντρική διοίκηση και πολλά παραρτήματα. Αμεσα θύματα τα ΤΕΙ, που αναμένεται να απορροφηθούν σε συντριπτικό βαθμό και όλος ο διοικητικός μηχανισμός των ΑΕΙ που θα διαλυθεί εις τα εξ ων συνετέθη.
Πρυτάνεις, συμβούλια διοίκησης (βάσει του επικείμενου νέου νόμου), ακαδημαϊκά όργανα, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό των 25 ΑΕΙ της χώρας θα εκτοπιστούν από τις θέσεις τους, με τους περισσότερους να παίρνουν άγνωστη κατεύθυνση καθώς λίγοι θα είναι εκείνοι που θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν θέση στις διοικήσεις των ολιγάριθμων ιδρυμάτων που θα περιλαμβάνει ο νέος χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, η συνταγή είναι γνωστή. Από τον.... τσελεμεντέ του Μνημονίου. Δραστικά μέτρα με σκοπό την ευρύτερη δυνατή εξοικονόμηση πόρων.
«Συνδιοίκηση» είναι ο όρος που, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει δοθεί στην επιχείρηση-σκούπα με την οποία το υπουργείο Παιδείας θα καθαρίσει το χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ουδείς μιλάει για λουκέτα ή καταργήσεις τμημάτων και ιδρυμάτων, ωστόσο η διαρκής εντολή για «μάζεμα» ή «τακτοποίηση» εξυπηρετείται απόλυτα από το εγχείρημα της «συνδιοίκησης», που θα αποφέρει σημαντική εξοικονόμηση από τη μείωση του αριθμού των υψηλών μισθών των διοικήσεων, του ακόμη μεγαλύτερου αριθμού του προσωπικού, των λειτουργικών εξόδων από τη συρρίκνωση του γραφειοκρατικού μηχανισμού και φυσικά από τις συνενώσεις των τμημάτων που θα αποτελέσουν τη βάση για τον ποιοτικό ανασχεδιασμό.
Επιχείρηση - σκούπα
Το μοντέλο που προωθείται πάντως είναι:
- Ενοποίηση των ιδρυμάτων μιας περιφέρειας, όσα κι αν είναι αυτά, είτε πρόκειται για πανεπιστήμια είτε για ΤΕΙ.
- Δημιουργία μιας κεντρικής διοίκησης (βλ. τα «Συμβούλια Διοίκησης») σε ένα από τα ιδρύματα και υπαγωγή σ' αυτό όλων των άλλων ως παραρτημάτων.
- Διατήρηση των εγκαταστάσεων των ενοποιημένων μονάδων τουλάχιστον μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο χωροταξικά και γεωγραφικά καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, απώτερος στόχος είναι η δημιουργία μεγάλων πανεπιστημιουπόλεων.
Επιδίωξη, να δημιουργηθούν λιγότερα από δέκα πανεπιστήμια σε όλη τη χώρα, με βασικές μονάδες στις Περιφέρειες Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πελοποννήσου, Ιωαννίνων και Κρήτης.
«Δεν μπορεί να έχουμε 25 πανεπιστήμια», είπε, προχθές βράδυ σε τηλεοπτική εκπομπή («Ανατροπή), η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, δίνοντας έτσι το στίγμα των προθέσεων που -προς το παρόν- φαίνονται αντικρουόμενες. Από το υπουργείο Οικονομικών μιλούν για δραστικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις, από το Παιδείας για πρόωρες αποφάσεις. «Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση, ούτε έχει διατυπωθεί θέση για τη χωροταξική αναδιάρθρωση», δήλωνε, προχθές στη Βουλή, ο υφυπουργός Γιάννης Πανάρετος.
Ωστόσο, ακόμα και το νέο θεσμικό πλαίσιο που αναμένεται να κατατεθεί μετά το Πάσχα, θα δώσει περαιτέρω ώθηση στα σχέδια των σαρωτικών συγχωνεύσεων. Οι υψηλές απαιτήσεις των προγραμματικών συμφωνιών και οι προθέσεις για ύπαρξη μόνο Σχολών και Προγραμμάτων Σπουδών (όχι τμήματα) επιβεβαιώνει τα σχέδια. *