Ο μοναδικός φορέας στη Θεσσαλονίκη που ειδικεύεται συστηματικά σε
παραστάσεις όπερας είναι η εταιρεία παραγωγής Skull of Yorick
Productions με ιδρυτές τον Φίλιππο Μοδινό και την Κασσάνδρα Δημοπούλου.
Επιμέλεια: Κατερίνα Διακουμοπούλου
Το 2013 η εταιρεία δημιούργησε το πρώτο Στούντιο Όπερας της πόλης με σκοπό την ανάδειξη νέων λυρικών καλλιτεχνών. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων η διακεκριμένη λυρική τραγουδίστρια Κασσάνδρα Δημοπούλου προσκλήθηκε στον Τομέα της Μονωδίας του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και απάντησε στις ερωτήσεις των επίδοξων σοπράνο. Εξάλλου η ίδια πραγματοποιεί σήμερα ένα σεμινάριο λυρικού τραγουδιού.
Ιουλία Σπανού:
Η συντριπτική πλειοψηφία των απόφοιτων μουσικών σχολών (ΑΕΙ) και ωδείων απευθύνεται σε μουσικές ακαδημίες-δασκάλους του εξωτερικού για περαιτέρω σπουδές, πριν να βγει στην αγορά εργασίας. Πόσο απαραίτητο είναι αυτό; Πιστεύετε πως θα μπορούσαν να επιχειρήσουν να εμφανιστούν κατευθείαν σε ακροάσεις στο εξωτερικό;
Θεωρώ ότι πλέον το επίπεδο σπουδών (bachelor) στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το επίπεδο δεν έχει να ζηλέψει κάτι από το επίπεδο μιας Ακαδημίας στο εξωτερικό. Όσους νέους τραγουδιστές έχω ακούσει ώς τώρα από το ΠΑΜΑΚ είναι πολύ καλοί. Θεωρώ ότι αυτό που λείπει από την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη ειδικότερα είναι η αγορά εργασίας, ειδικά αυτή για νέους τραγουδιστές. Η σκηνή στην οποία θα δουλευτούν πλέον ως επαγγελματίες, εκεί όπου θα αποκτήσουν εμπειρία και τριβή με το αντικείμενό τους. Από εκεί και πέρα η σχέση με το εξωτερικό και με άλλες παραγωγές είναι θέμα που δεν αφορά τόσο τις σπουδές όσο την επαγγελματική πορεία. Σε αυτό το θέμα υπάρχει και μία τεράστια αδυναμία της Ελλάδας, που είναι η έλλειψη μάνατζμεντ -οι έλληνες τραγουδιστές στην ουσία δεν έχουν καμία εκπροσώπηση. Χωρίς εκπροσώπηση δεν υπάρχει καμία σύνδεση με εξωτερικές παραγωγές. Σίγουρα το να βγει ένας νέος στο εξωτερικό για σπουδές είναι μία ευκαιρία, για να εισχωρήσει σε έναν καινούργιο κόσμο, μία άλλη αγορά. Από την εμπειρία μου θα έλεγα ότι, αν κάποιος φοιτητής έχει κάνει τις βασικές σπουδές του εδώ και ενδιαφέρεται να βγει στο εξωτερικό, να κοιτάξει κατευθείαν για μεταπτυχιακό (μάστερ) ή για κάποιον δάσκαλο ο οποίος να έχει καλές διασυνδέσεις με την αγορά.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να έχει ένας λυρικός τραγουδιστής για μία ακρόαση;
Καταρχάς μία γερή τεχνική και μία σχετική σκηνική εμπειρία. Κατά δεύτερον, να έχει την εμφάνιση που να ανταποκρίνεται στο ρόλο. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η όπερα ανήκει στη show business. Στην πραγματικότητα οι περισσότερες ακροάσεις είναι εντελώς εικονικές και οι ρόλοι διανέμονται “κάτω από το τραπέζι”. Συμβουλεύω τους νέους τραγουδιστές να μην παίρνουν καθόλου μέσα τους τα αποτελέσματα των ακροάσεων. Οπότε το συμπέρασμα είναι ότι αυτό που πραγματικά χρειάζεται ένας τραγουδιστής είναι γερό στομάχι και ατσάλινα νεύρα.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι είναι αυτό που ζητάτε εσείς στη σχολή σας;
Εμείς δεν είμαστε κατεστημένο κι άρα λειτουργούμε ανεξάρτητα. Σκοπός μας είναι να ανακαλύψουμε νέα ταλέντα και να τους δώσουμε τις γνώσεις μας μέσω της πράξης. Ψάχνουμε θαρραλέους ανθρώπους, με ταλέντο, άποψη και προσωπικότητα, οι οποίοι έχουν τα κότσια να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα, θα δουν την κατάσταση ως έχει και όχι όπως κάποιοι τους υποσχέθηκαν ότι θα είναι, “όταν μεγαλώσουν και έχουν την τέλεια τεχνική”. Αυτά δεν ισχύουν. Συνταγή επιτυχίας δεν υπάρχει άλλωστε. Υπάρχουν όμως μεγαλύτερες πιθανότητες προσωπικής ευτυχίας, αν γνωρίζεις από νωρίς κι από κοντά αυτό με το οποίο αποφασίζεις να ασχοληθείς. Εμείς ασχολούμαστε με όλα τα επίπεδα, ακόμη και με αρχάριους. Δεν μπορώ να ξέρω τι απαιτούν άλλες σχολές, άλλωστε το Όπερα Στούντιό μας είναι το πρώτο στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο στην Ελλάδα -το πρώτο ήταν της ΕΛΣ. Εμείς χωρίς την υποστήριξη δημόσιου φορέα ανεβάζουμε τις παραγωγές μας συμπεριλαμβάνοντας τους νέους τραγουδιστές μας όσο γίνεται περισσότερο. Μάλιστα το 2014 θα γίνουν και παραγωγές μόνον για αυτούς, οι οποίες θα παίζονται σταθερά σε κάποιους χώρους.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι ακολουθεί τώρα στο δικό σας Opera Studio;
Οι ακροάσεις για κάθε σεζόν γίνονται στο τέλος της σεζόν. Η επόμενη ακρόαση θα γίνει τέλη Ιανουαρίου, μετά το σημερινό masterclass. Ψάχνουμε όλες τις φωνές (φυσικά λίγο περισσότερο αντρικές, που είναι πάντα λιγότερες από τις γυναικείες). Ζητούμε τρεις άριες, εκ των οποίων η μία να είναι στα ιταλικά. Η μία καλό είναι να έχει και ρετσιτατίβο και οι τρεις να είναι διαφορετικού στιλ μεταξύ τους -αυτά δηλαδή που ζητούν συνήθως παντού σε τέτοιου είδους ακροάσεις.
Μαρία Σκανδαλίδου: Πώς μπορούν να ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι;
Κάνουμε ακροάσεις για επιλογή τραγουδιστών για τις παραγωγές μας, όταν υπάρχει ανάγκη. Ανακοινώνω συνήθως στο facebook, στο γκρουπ Thessaloniki Opera Singers. Όποιος μπει στο γκρουπ αυτό μπορεί να ενημερώνεται για όλα αυτά που γίνονται.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Σεμινάριο κλασικού τραγουδιού με την Κασσάνδρα Δημοπούλου την Κυριακή στο “Φιξ in art” από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ.
Το 2013 η εταιρεία δημιούργησε το πρώτο Στούντιο Όπερας της πόλης με σκοπό την ανάδειξη νέων λυρικών καλλιτεχνών. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων η διακεκριμένη λυρική τραγουδίστρια Κασσάνδρα Δημοπούλου προσκλήθηκε στον Τομέα της Μονωδίας του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και απάντησε στις ερωτήσεις των επίδοξων σοπράνο. Εξάλλου η ίδια πραγματοποιεί σήμερα ένα σεμινάριο λυρικού τραγουδιού.
Ιουλία Σπανού:
Η συντριπτική πλειοψηφία των απόφοιτων μουσικών σχολών (ΑΕΙ) και ωδείων απευθύνεται σε μουσικές ακαδημίες-δασκάλους του εξωτερικού για περαιτέρω σπουδές, πριν να βγει στην αγορά εργασίας. Πόσο απαραίτητο είναι αυτό; Πιστεύετε πως θα μπορούσαν να επιχειρήσουν να εμφανιστούν κατευθείαν σε ακροάσεις στο εξωτερικό;
Θεωρώ ότι πλέον το επίπεδο σπουδών (bachelor) στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το επίπεδο δεν έχει να ζηλέψει κάτι από το επίπεδο μιας Ακαδημίας στο εξωτερικό. Όσους νέους τραγουδιστές έχω ακούσει ώς τώρα από το ΠΑΜΑΚ είναι πολύ καλοί. Θεωρώ ότι αυτό που λείπει από την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη ειδικότερα είναι η αγορά εργασίας, ειδικά αυτή για νέους τραγουδιστές. Η σκηνή στην οποία θα δουλευτούν πλέον ως επαγγελματίες, εκεί όπου θα αποκτήσουν εμπειρία και τριβή με το αντικείμενό τους. Από εκεί και πέρα η σχέση με το εξωτερικό και με άλλες παραγωγές είναι θέμα που δεν αφορά τόσο τις σπουδές όσο την επαγγελματική πορεία. Σε αυτό το θέμα υπάρχει και μία τεράστια αδυναμία της Ελλάδας, που είναι η έλλειψη μάνατζμεντ -οι έλληνες τραγουδιστές στην ουσία δεν έχουν καμία εκπροσώπηση. Χωρίς εκπροσώπηση δεν υπάρχει καμία σύνδεση με εξωτερικές παραγωγές. Σίγουρα το να βγει ένας νέος στο εξωτερικό για σπουδές είναι μία ευκαιρία, για να εισχωρήσει σε έναν καινούργιο κόσμο, μία άλλη αγορά. Από την εμπειρία μου θα έλεγα ότι, αν κάποιος φοιτητής έχει κάνει τις βασικές σπουδές του εδώ και ενδιαφέρεται να βγει στο εξωτερικό, να κοιτάξει κατευθείαν για μεταπτυχιακό (μάστερ) ή για κάποιον δάσκαλο ο οποίος να έχει καλές διασυνδέσεις με την αγορά.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να έχει ένας λυρικός τραγουδιστής για μία ακρόαση;
Καταρχάς μία γερή τεχνική και μία σχετική σκηνική εμπειρία. Κατά δεύτερον, να έχει την εμφάνιση που να ανταποκρίνεται στο ρόλο. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η όπερα ανήκει στη show business. Στην πραγματικότητα οι περισσότερες ακροάσεις είναι εντελώς εικονικές και οι ρόλοι διανέμονται “κάτω από το τραπέζι”. Συμβουλεύω τους νέους τραγουδιστές να μην παίρνουν καθόλου μέσα τους τα αποτελέσματα των ακροάσεων. Οπότε το συμπέρασμα είναι ότι αυτό που πραγματικά χρειάζεται ένας τραγουδιστής είναι γερό στομάχι και ατσάλινα νεύρα.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι είναι αυτό που ζητάτε εσείς στη σχολή σας;
Εμείς δεν είμαστε κατεστημένο κι άρα λειτουργούμε ανεξάρτητα. Σκοπός μας είναι να ανακαλύψουμε νέα ταλέντα και να τους δώσουμε τις γνώσεις μας μέσω της πράξης. Ψάχνουμε θαρραλέους ανθρώπους, με ταλέντο, άποψη και προσωπικότητα, οι οποίοι έχουν τα κότσια να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα, θα δουν την κατάσταση ως έχει και όχι όπως κάποιοι τους υποσχέθηκαν ότι θα είναι, “όταν μεγαλώσουν και έχουν την τέλεια τεχνική”. Αυτά δεν ισχύουν. Συνταγή επιτυχίας δεν υπάρχει άλλωστε. Υπάρχουν όμως μεγαλύτερες πιθανότητες προσωπικής ευτυχίας, αν γνωρίζεις από νωρίς κι από κοντά αυτό με το οποίο αποφασίζεις να ασχοληθείς. Εμείς ασχολούμαστε με όλα τα επίπεδα, ακόμη και με αρχάριους. Δεν μπορώ να ξέρω τι απαιτούν άλλες σχολές, άλλωστε το Όπερα Στούντιό μας είναι το πρώτο στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο στην Ελλάδα -το πρώτο ήταν της ΕΛΣ. Εμείς χωρίς την υποστήριξη δημόσιου φορέα ανεβάζουμε τις παραγωγές μας συμπεριλαμβάνοντας τους νέους τραγουδιστές μας όσο γίνεται περισσότερο. Μάλιστα το 2014 θα γίνουν και παραγωγές μόνον για αυτούς, οι οποίες θα παίζονται σταθερά σε κάποιους χώρους.
Μαρία Σκανδαλίδου: Τι ακολουθεί τώρα στο δικό σας Opera Studio;
Οι ακροάσεις για κάθε σεζόν γίνονται στο τέλος της σεζόν. Η επόμενη ακρόαση θα γίνει τέλη Ιανουαρίου, μετά το σημερινό masterclass. Ψάχνουμε όλες τις φωνές (φυσικά λίγο περισσότερο αντρικές, που είναι πάντα λιγότερες από τις γυναικείες). Ζητούμε τρεις άριες, εκ των οποίων η μία να είναι στα ιταλικά. Η μία καλό είναι να έχει και ρετσιτατίβο και οι τρεις να είναι διαφορετικού στιλ μεταξύ τους -αυτά δηλαδή που ζητούν συνήθως παντού σε τέτοιου είδους ακροάσεις.
Μαρία Σκανδαλίδου: Πώς μπορούν να ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι;
Κάνουμε ακροάσεις για επιλογή τραγουδιστών για τις παραγωγές μας, όταν υπάρχει ανάγκη. Ανακοινώνω συνήθως στο facebook, στο γκρουπ Thessaloniki Opera Singers. Όποιος μπει στο γκρουπ αυτό μπορεί να ενημερώνεται για όλα αυτά που γίνονται.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Σεμινάριο κλασικού τραγουδιού με την Κασσάνδρα Δημοπούλου την Κυριακή στο “Φιξ in art” από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ.
Πηγή: Εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ